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Conférence "Les midis autochtones" - Tous les mercredis du mois de février à l'UQÀM - 1er février 2017: Deux conférences sur la situation des langues haudenosaunee (iroquoiennes)

31 Janvier 2017

Les midis autochtones - Tous les mercredis du mois de février

1re semaine : Deux conférences sur la situation des langues haudenosaunee (iroquoiennes)

organisées par l’Association modulaire étudiante de linguistique de l’UQAM et le Département de linguistique de l’UQAM

Véronique Legault, de la Nation Kanien:keha’ka (Mohawk) et étudiante au baccalauréat à l'UQAM, donnera une communication (en français) sur les raisons de la création du Kahnawake Survival School en faisant un survol historique en lien avec la loi 101 au Québec et en expliquant les mouvements de revitalisation du Mohawk qui ont suivis.  

Montgomery Hill, du clan Castor Tuscarora de la réserve indienne de la Nation Tuscarora et étudiant au doctorat à SUNY Buffalo, donnera une communication (en anglais) intitulée : Investigations on the Life of a Language: Will Skarurękyé:haˀ (Tuscarora) die? (voir le résumé en bas)

1 février 2017

de 12h45 à 13h45

au DS-1950 à l’UQAM (http://carte.uqam.ca/pavillon-ds

café offert

Investigations on the Life of a Language: Will Skarurękyé:haˀ (Tuscarora) die?
Skarurękyé:haˀ is currently spoken only on the Tuscarora Indian Nation reservation, located near Niagara Falls. There is one fluent, native (L1) speaker that is able to contribute to language revitalization efforts, and a handful of L2 speakers who regularly collaborate on creating new learning materials, participate in language classes, and make use of the language whenever possible. Tuscarora has also been thoroughly documented and described since the 1800’s by a wide variety of scholars, and even Tuscarora speakers themselves. This talk will walk through the relationship of “linguistic contributions”: documentation, concepts about the language, concepts within the language and “revitalization activities”: creating new materials, teaching new speakers. I will provide an articulation of the relationship between linguistics/revitalization (theoretical/field, etc.) as an ongoing and reflexive process that allows for an even greater level of collaboration than the model than proposed by Grinevald (2003) and elaborated by Austin (2015).

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